Slim fietsstoplicht in Rotterdam meet aantal wachtenden

Sta je in Rotterdam als fietser geregeld lang te wachten tot een stoplicht op groen springt? Slimme fietsstoplichten met warmtesensoren moeten daar verandering in brengen. Momenteel worden deze in de stad getest.

De verkeerslichten registreren hoeveel wachtende fietsers voor het stoplicht staan. Dat doen ze door middel van sensoren die de lichaamswarmte van de fietsers meten die voor het rode licht staan. Als dat er veel zijn, gaat het licht eerder en vaker op groen.

De gemeente hoopt hiermee te bereiken dat Rotterdammers vaker de auto laten staan. “We willen graag dat Rotterdammers voor de korte afstand de fiets pakken in plaats van de auto, dus proberen we het fietsen comfortabeler te maken”, zegt wethouder Pex Langenberg tegen de NOS.

Door de stoplichten kan het zijn dat automobilisten iets langer moeten wachten. “Maar het is niet zo dat je als automobilist minuten langer stilstaat. Op dit moment moeten fietsers maximaal twee minuten wachten, dat is best lang. Afhankelijk van de drukte zal de wachttijd voor fietsers zo’n dertig tot vijftig procent afnemen”, aldus Langenberg.

Het eerst verkeerslicht dat de lichaamswarmte van fietsers meet, staat op het Churchillplein in Rotterdam. Als de proef slaagt, komen er meer van zulke verkeerslichten in de stad.