Het komen en gaan van foodtrends: “Ze verspreiden zich als een virus over het net”

De komst van foodtrends in de maatschappij wordt grotendeels aangejaagd door de moderne media. Een nieuw gerechtje gepresenteerd op Instagram, recepten uitgelegd in filmpjes op Snapchat; als het maar bijzonder, gaaf of bizar genoeg is, willen we eraan mee doen. “De wereld is stormachtig dus de mensen zoeken hun rust in het bakken en bereiden van eten. Regelmatig ontstaat er onder de modegevoelige mensen een ‘fear of missing out’ en verspreid een foodtrend zich als een virus over het net.”

Niet alleen de social media van vandaag dragen hun steentje bij aan het ontstaan van foodtrends; ook de ‘mainstream’ kookprogramma’s zoals Heel Holland Bakt zorgen voor meer liefhebbers/volgers/fans. Trendwatcher Richard Lamb merkt dat er tegenwoordig sprake is van een ‘comeback’ in de foodtrendwereld. “Nu de economische crisis langzamerhand tot zijn einde komt, maakt iedereen weer tijd vrij voor ontspanning. Dankzij prachtige foto’s en filmpjes van nieuwe recepten en gerechten op social media, die mensen maar blijven delen met hun volgers, weet iedereen er razendsnel van af en ontstaan er foodtrends. Hier spelen de gewone media weer op in tijdens de programma’s op tv.”

Interessant zijn

Meedoen met een foodtrend is natuurlijk geheel je eigen keus. Toch valt het Richard op dat mensen, voornamelijk jonge meiden, het gevoeligst zijn voor deze hypes. “Vaak zien we dat meisjes die veel bezig zijn met mode ook de foodtrends op de voet volgen. Ze hebben geregeld de angst om achter te lopen en niet serieus genomen te worden als ze niet up-to-date zijn”, vertelt hij. “Neem bijvoorbeeld de blauwe wijn hype van een tijdje geleden. Het grootste deel van de consumenten wilde ermee gezien worden omdat het er ‘fancy’ uit zag, maar of het ook in smaak verschilt met de normale wijn, is maar de vraag. Mensen willen laten zien dat ze er van af weten, interessant zijn voor de rest.”

trendwatcher-richard-lamb-rechtenvrij-fotograaf-dirk-kreijkamp

‘De één verdrukt de ander’

Foodtrends van tegenwoordig houden niet erg lang stand. Nieuwsgieriger en sneller verveeld zijn speelt hier een grote rol in onder de mensen. “Momenteel kunnen we de foodtrends van dit moment omschrijven als springerige, korte hypes; de ene verdrukt de ander. Naast algemene trends zoals het mee-eten met de seizoenen en het bereiden van specifieke streekgerechten zie je vaak dat horeca gelegenheden de foodtrends proberen aan te wakkeren”, vertelt Richard verder. “De sushi restaurants verdedigen hierin nu plek nummer één. Bedrijven proberen ook zo veel mogelijk hun eigen ‘vernieuwde’ producten te promoten in de media. ‘Vernieuwd’ wil zeggen, iets wat eigenlijk zo goed als hetzelfde product is, maar dan opnieuw neergezet met vaak maar kleine aanpassingen.” Sociale media, invloedrijke personen en instanties hebben de meeste invloed op ons enthousiasme over een foodtrend. “Soms kunnen ze van een gewone appeltaart iets heel bijzonders maken. Als de mensen dit zien, willen ze het ook graag kunnen. Zo kan een foodtrend zich ook mond-tot-mond of via via ontwikkelen.”