‘Aangifte doen is zinloos’

Het zijn cijfers uit de ondernemerswereld die er niet om liegen: maar liefst een derde van de winkeliers doet geen aangifte meer bij de politie. Ruim een derde zegt ook dat de politie hen ontmoedigt om aangifte te doen.

Dat blijkt uit een enquête, onder ruim 800 winkeliers, van de Altijd Wat Monitor van NCRV. Als belangrijkste reden om geen aangifte te doen, zeggen winkeliers dat het toch geen zin heeft.
Hoewel de politie verplicht is om elke aangifte van een strafbaar feit onvoorwaardelijk op te nemen, geeft ruim een derde van de winkeliers aan dat ze ontmoedigd worden.
Informatie rondpompen
“Het bevorderen van het doen van aangifte is belangrijk, maar dat moet dan wel leiden tot een gevolg bij politie en justitie. Anders blijft het  bij het rondpompen van informatie”, zegt Detailhandel Nederland.
De aangifteproblematiek is ook een punt van herkenning bij Transport en Logistiek Nederland en Koninklijke Horeca Nederland. “Het doen van aangifte kost een hoop tijd. Als je daarbij door de politie wordt ontmoedigd om aangifte te doen en in discussie moet gaan of het doen van aangifte zinvol is, ontlopen criminelen hun straf”, reageren de partijen gezamenlijk.
Wat de ondernemersvertegenwoordigers betreft wordt iedere aangifte op locatie opgenomen, zodat een afspraak op het politiebureau niet meer nodig is. Tussentijds een update over de stand van zaken door de politie is daarnaast ook de wens.
Gediplomeerd agent
Verder moet de aangifte wat hen betreft opgenomen worden door een gediplomeerd agent, in plaats van door een buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA), wat steeds vaker gebeurt.
Ruud Bik, plaatsvervangend korpschef van de Nationale Politie ontkent de ontmoediging: “Ik herken het niet. Iedere aangifte moet worden opgenomen, dus als een burger ondanks het advies van een politieman toch aangifte wil doen, dan nemen wij die op.”
Eerder beloofde minister Opstelten verbetering wat betreft aangiftes, maar de ondernemers zeggen hier nog maar weinig van te merken.
Foto: ANP