Gemeente Rotterdam ziet start van Antidrugscampagne als geslaagd
De gemeente Rotterdam beschouwt de lancering van een antidrugscampagne als succesvol, ondanks dat veel straatnaamborden die werden geplaatst als onderdeel van de campagne direct gestolen werden. Het doel was om media-aandacht te genereren, en dat is zeker gelukt.
Straatnaamborden vervangen door drugsgerelateerde namen
Op woensdag kregen elf straten in Rotterdam tijdelijk drugsgerelateerde namen als onderdeel van de campagne. Zo veranderde de Coolsingel in de Cokesingel en de Wijnhaven in de Lijnhaven. De gemeente wilde hiermee de aandacht vestigen op de drugsproblematiek in de stad, maar de borden werden al snel populair onder dieven.
Media-aandacht als doel
Woordvoerder Tristan van Rijn benadrukt dat de actie bedoeld was als een publiciteitsstunt om de media te halen. Het feit dat de borden gestolen werden, wordt door de gemeente niet als negatief gezien, maar eerder als een teken van het succes van de campagne.
Bewustwordingscampagne over drugsgebruik
De actie vormde het startschot van een bewustwordingscampagne over drugsgebruik in Rotterdam. Met feitjes op de borden en QR-codes wil de gemeente de aandacht vestigen op de ernstige drugsproblematiek in de stad, waarbij onder andere schietincidenten en explosies gerelateerd aan drugscriminaliteit plaatsvinden.