Rotterdam en de tram vormen al bijna 150 jaar een onlosmakelijke combinatie. Het tramnetwerk heeft door de jaren heen aanzienlijke veranderingen ondergaan, met nieuwe routes en nummers die de vooruitgang van de stad weerspiegelen.
In 1878 werd de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM) opgericht. De paardentrams waren de pioniers van het openbaar vervoer in Rotterdam. Later introduceerde de RTM de stoomtram en in 1905 de eerste elektrische tram.
In 1925 verdwenen de laatste paardentrams uit Rotterdam en kwamen de moderne elektrische trams van RETM in beeld. De RET werd in 1927 overgenomen door de gemeente en evolueerde naar de Rotterdamsche Electrische Tram (RET).
Vanaf 2003 introduceerde de RET de TramPluslijnen met geavanceerde Citadis-trams. Recente vernieuwingen omvatten een reorganisatie van tramlijnen in 2025, met logische nummering en efficiëntere routes.
Met 187 km aan tramsporen en dagelijks 79 trams die circa 150.000 reizigers vervoeren, blijft de RET een essentieel onderdeel van Rotterdam's openbaar vervoer. De stad evolueert, maar de tram blijft een vertrouwde en cruciale reisgenoot.