GroenLinks wil veilige aansluiting op fietstunnel CS

De Rotterdamse fractie van GroenLinks wil dat het stadsbestuur aan de noordkant en centrumkant van het nieuwe Centraal Station zorgt voor veiligere en fietsvriendelijkere aansluitingen op de nieuwe fietstunnel. Maandag wordt de populaire fietsroute onder het station na zes jaar heropend. Tijdens de bouw van het nieuwe Centraal Station deed de Provenierstunnel dienst als tijdelijke reizigerstunnel.

De Rotterdamse afdeling van de Fietsersbond luidde deze week de noodklok over de onveilige verkeerssituatie die aan de noordkant van het station dreigt te ontstaan doordat een tweerichtingsfietspad in een gevaarlijk bocht wordt opgesplitst. GroenLinks-raadslid Arno Bonte deelt die zorgen. “Als de fietstunnel straks weer open is, dan is dit binnen de kortste keren de drukst bereden fietsroute van de stad. Daar moet verkeersveiligheid de allerhoogste prioriteit krijgen.”
Ook aan de centrumkant van het station is volgens Bonte niet gekozen voor de meest fietsvriendelijke variant. “Fietsers worden straks zigzaggend het Stationsplein over gestuurd. Onbegrijpelijk, want de bestrating is net aangepast. Fietsers zijn naast voetgangers de hoofdgebruikers van het Stationsplein, die verdienen een kaarsrechte rode loper.” Ook snapt Bonte niet waarom fietsers geen voorrang krijgen op het plein. “Het doorgaande autoverkeer gaat onder de Weenatunnel door. Boven zouden fietsers door moeten kunnen rijden.”
Bonte heeft verkeerswethouder Jeannette Baljeu om opheldering gevraagd. Hij wil dat de verkeerssituatie voor fietsers aan de noordkant en centrumkant van het station zo snel mogelijk wordt aangepast.