Ritprijs openbaar vervoer Rotterdam flink duurder

Na de invoering van de OV-chipkaart is de ritprijs voor het openbaar vervoer in de regio Rotterdam met meer dan 9 procent gestegen.

Betaalde je in 2011 nog 12,1 cent voor een rit met het openbaar vervoer, tegenwoordig betaal je 13,2 cent per kilometer. Hiermee behoort de regio landelijk gezien tot de middenmoot. 

Zuid-Holland
Ook de kosten van de vervoerders Arriva en Q-Liner in Zuid-Holland kenden een stijging. Een ritje met Arriva steeg in 2 jaar tijd met 9,2 procent naar 13 cent per kilometer. Bij Q-Liner Zuid-Holland was de prijsstijging 12,3 procent naar 17,3 cent per kilometer.
Bezuinigingen
Volgens Connexxion woordvoerder Hendri Beltman wordt de prijsstijging in sommige regio’s mede verklaart door bezuinigingen. “Overheden dienen te bezuinigen en willen in een aantal gevallen geen teruggang in het voorzieningen niveau. Dit betekent dat de vervoerders de verschillen dienen te compenseren door een prijsstijging voor de reiziger door te voeren” zegt Beltman.
Geldkraan dicht
Maatschappij Voor Beter OV legt de schuld voor de dure tarieven in Den Haag. “De tarieven zijn schandelijk gestegen doordat provincies en stadsregio’s minder geld krijgen uit Den Haag. Het is niet te geloven dat Haagse politici altijd roepen dat de reiziger centraal staat, maar ondertussen hebben ze wel de geldkraan voor het openbaar vervoer dicht gedraaid”.
Vervoerders ook schuldig
Reizigersorganisatie Rover vindt het te eenvoudig om de schuld volledig bij politiek Den Haag te leggen. “Vervoerders hebben hier wel degelijk een eigen keuze gemaakt en niet zelden met dollartekens in hun ogen” zegt Rover-woordvoerder Sanne van Galen. Ze wijst erop dat gemiste inkomsten door weglopende reizigers nu worden verhaald op de bestaande reizigers. Daarnaast worden stijgende dieselprijs aan reizigers doorberekend. “Maar als de dieselprijs daalt, dan ziet de reiziger daar niets van. Daardoor gaat de prijs voor de OV-reiziger al jarenlang maar één kant op: omhoog.”
Doorberekend
Volgens reizigersorganisatie Rover ligt de prijsstijging voor een deel aan de gemiste inkomsten door weglopende reizigers. Dit zou nu worden verhaald op de bestaande reizigers. Ook zou de dieselprijs op de reizigers worden doorberekend. Vervoerders leggen de schuld voor een deel bij de overheid. Deze zou te hard hebben bezuinigd op het OV.