De botsing tussen een watertaxi en de Spido in de zomer van 2022 op de Nieuwe Maas had grote gevolgen. Zes opvarenden van de watertaxi beleefden zeer angstige momenten in de omgeslagen boot, voor zij werden gered. Beide schippers stonden maandag in Rotterdam terecht en snappen nog steeds niet wat er is misgegaan: "Ik heb geen flauw idee."
Het incident vond plaats op een normale dag in 2020 wanneer watertaxi nummer 21 vertrok vanaf de Veerhaven in Rotterdam. Schipper Willem de J., al 28 jaar ervaren, maakte een fatale manoeuvre, waardoor een botsing met de Spido Marco Polo onvermijdelijk was.
Zes opvarenden, inclusief de schipper, bevonden zich in een levensbedreigende situatie in de omgeslagen watertaxi. Gelukkig werden zij gered door moedige collega's. Hoewel allen ongedeerd zijn gebleven, heeft het incident diepe sporen nagelaten bij de betrokkenen.
De rechtszaak in Rotterdam onthult de schuldvraag, waarbij het Openbaar Ministerie de watertaxi-schipper als 'zeer onvoorzichtig' bestempelt. De eis: een taakstraf en boete. Advocaat Tina Sandrk betoogt dat haar cliënt al genoeg gestraft is door nooit meer te varen. Aan de andere kant verdedigt advocaat Eva van Luijk de schipper van de Spido, en wijst op bredere veiligheidskwesties op de Nieuwe Maas.
De zaak werpt een licht op de veiligheid van de waterwegen, met oproepen voor strengere regelgeving en betere training voor schippers. De rol van de overheid en het belang van naleving van voorschriften staan centraal in het debat over het voorkomen van toekomstige ongelukken.
De rechter zal op 11 maart een beslissing nemen in deze complexe zaak, die niet alleen de individuele schippers raakt, maar ook bredere kwesties van maritieme veiligheid aan de orde stelt.