Uit recente data van de Dienst Uitvoering Onderwijs blijkt dat geen enkele van de achtstegroepers in Rotterdam het minimale leesniveau heeft gehaald gedurende het afgelopen schooljaar. De resultaten zijn afgeleid van de doorstroomtoets van vorig jaar, waarbij de groep op het gebied van leesvaardigheid niet het niveau heeft behaald dat eigenlijk nodig is voor de middelbare school.
Leesvaardigheid speelt een cruciale rol in het vervolg van de onderwijscarrière van studenten. Het behalen van het minimale leesniveau is essentieel om succesvol te kunnen functioneren op de middelbare school en verder. Het feit dat geen enkele achtstegroeper in Rotterdam dit niveau heeft behaald, werpt een zorgwekkend licht op de educatieve prestaties in de regio.
Deze alarmerende resultaten benadrukken de noodzaak om de leesvaardigheid van basisschoolleerlingen te verbeteren en te ondersteunen. Het onderwijs en de samenleving als geheel moeten zich inspannen om ervoor te zorgen dat alle kinderen de basisvaardigheden verwerven die ze nodig hebben voor hun academische en persoonlijke ontwikkeling.