Transportondernemer Jan Verlaan uit Rotterdam zoekt naar een nieuwe of zwaardere stroomaansluiting om zijn vrachtwagenpark te verduurzamen, maar wordt geconfronteerd met frustrerend lange wachttijden. Netbeheerders Stedin en TenneT waarschuwen dat het verkrijgen van een aansluiting tot wel tien jaar kan duren. Verlaan kreeg te horen dat hij pas in 2027 kan terugbellen voor een mogelijke oplossing.
In een poging om het overvolle stroomnet te omzeilen, heeft het Rotterdamse transportbedrijf JGT een aansluiting weten te verkrijgen voor een elektrische vrachtwagen. Ondanks deze vooruitgang, zal het bedrijf volgens Verlaan de komende tien jaar nog steeds gebruik blijven maken van dieselvoertuigen.
De uitdaging van een tekort aan stroomaansluitingen raakt niet alleen Verlaan en zijn transportbedrijf, maar heeft bredere implicaties voor duurzame initiatieven in de regio Rotterdam. Het wachten op een adequate stroomvoorziening vormt een obstakel voor het verduurzamen van wagenparken en het verminderen van de afhankelijkheid van dieselvoertuigen.